tisdag 30 juni 2015

Kaffebröd

Ok, semesterstart och därmed tid för mer brödbakning - hoppas jag. Jag började med en skåpsrensning, vilket resulterade i följande mjuka, mörka, lite sträva och mycket goda bröd.

Surdeg från kvällen innan, påfylld med 3 dl vatten och 3 dl dinkel.
2 dl kvarg naturell - som stod i kylskåpet och hade gått ut med ett par dagar.
2 dl överblivet kaffe
Ca 1 dl linfrön
Manitoba Cream (vetemjöl med extra proteinhalt, vilket ger luftigare bröd) till lagom konsistens
10 g färsk jäst

Jag vet att riktiga bagare och seriösa hemmabagare ständigt påpekar att man måste väga ingredienserna. Eftersom jag inte är särskilt seriös, och inte heller tar bakningen särskilt allvarligt testar jag konsistensen istället, och det fungerar bra när man håller sig till vete. Går man över på råg är det svårare... Med mjöl till lagom konsistens menar jag att när man petar till degen efter 5-10 min i hushållsassistenten är den lätt kletig men släpper kanterna på bunken och fastnar inte på fingret.

Denna deg fick jäsa 5 timmar, rullades sedan till bullar och jäste sedan igen medan ugnen blev varm. 15 minuter i 225 grader så kändes de färdiga och lät ihåliga när man knackade på undersidan. Resultatet direkt ur ugnen såg ut så här:
och samtliga i familjen från barn till vuxna åt dem både till kvällsmacka och frukost, så de verkar ha fått godkänt. Ingen kände kaffesmak, men de luktar väldigt gott av något mustigt.

För övrigt kan jag rekommendera nu när trädgården är full med blommor och blad att ta en runda och samla goda blad till kvällste. Jag är ingen stor expert på ätliga växter, men har precis börjat experimentera. En kopp kvällste med lite svart te (för jag gillar färgen), några blad svart vinbär och några blad citronmeliss gör gott. Andra växter jag hittills testat är fläderblommor, kronbladen av blåklint och lavendelblommor. Känns enkelt och roligt att plocka ihop eget färskte! Kommer nog behöva ta in lite och torka lite blad så jag kan få en påminnelse av samma känsla en tisdag i februari...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar