tisdag 16 juni 2015

Pizza på surdeg

Jo, som jag skrev i förra inlägget - eftersom vi skulle ha pizza till kvällsmat och surdegen ändå hade genomsyrat (ursäkta...) hela dagen, varför inte utnyttja den till pizzan också?
Så här gjorde jag:
Efter lunchen blandade jag till 1 dl surdeg från burken, 3 dl vatten och 3 dl vetemjöl. Det fick stå tills det var dags att börja med kvällsmaten, här ca 5 timmar. Sedan blandade jag i resten till pizzadegen - lite färsk jäst eftersom vi började bli hungriga och ville ha mat inom kort, mjöl - fast nu var vetemjölet slut, så det blev dinkelsikt från Orga kvarn istället, vatten och salt. Blanda i degblandaren, jäsa 30 minuter medan vi gjorde tomatsåsen och hackade ingredienser.
Sedan hade degen jäst så fint, så fint. Vi kavlade ut den på två plåtar, lade på tomatsås, ost och resten av fyllningarna efter behag och så 250 grader i ugnen tills de såg färdiga ut.
Det blev riktigt bra, degen blev frasig och lagom tjock - något jag brukar misslyckas med, men den var lättkavlad.
Så här såg de ut innan gräddning.
Den till vänster var fegispizzan med bara skinka, den till höger med feta och salami. Efter gräddning finns inga bilder, för då gick det så fort...

Nu i rabarbertider vill jag också tipsa om ett bra sätt att göra rabarbersaft som kommer från min gammelmoster Margarethe i Trelleborg.

Moster Margarethes rabarbersaft

3 kg rabarber hackas i lagoma bitar
1 påse citronsyra upplöses i kokande vatten och hälls över rabarberns i en hink. Täck rabarberns med hett vatten. Låt stå ett dygn. Då ser det ut så här:
Tillsätt 1 kg socker per liter saft, rör tills det löser sig och vätskan blir klar igen. Häll på flaskor.
Mycket arbetssnålt och tidseffektivt - och gott.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar