lördag 13 juni 2015

Utvärdering och nytt försök.

De frallor jag skrev om i förra inlägget betedde sig som vanligt, såg ut som vanligt, men de blev inte bra! Jag har träffat på det även tidigare, ibland är det som om surdegen inte orkar lyfta hela brödbullen, utan den blir kletig i mitten utan att man - i alla fall inte jag - kan se det på den. Alltid en besvikelse, för det är ingen god konsistens, men ät medan de är färska och kom igen.
Idag är det en strålande solig dag. Surdegen livades upp igår med 1 dl surdeg, 3 dl vatten och 3 dl grahamsmjöl, och således blir det bakning idag, även om vädret är mer bada och pyssla i trädgården än baka. Tur att man inte bakar något tidskrävande, bara en vanlig surdegsomgång!
Idag har jag blandat i:

  • vatten, 7 dl. 
  • Manitoba Cream till lagom konsistens på degen.
  • Ca 1/2 dl honung
  • Någon dl hela linfrön
  • Salt.
  • 5 g färsk jäst - för att säkert undvika förra gångens resultat. Ibland behöver man lite given framgång...
  • Och så surdegen från igår då!
Det har jäst i fem timmar, och ser sedan ut så här:
Bullig och väljäst - bådar gott! 
Degen är nu rullad till frallor, jäst i ungefär en halvtimme, och står just i ugnen 225 gr tills det ser färdigt ut. Återkommer med resultatet!
Har medan jag väntar på bullarna satt pizzadeg tills ikväll med surdeg, vatten och vetemjöl. Kommer när det närmar sig kvällsmat kompletteras med mer vatten o mjöl, lite jäst, salt och olja. Har inte gjort pizzadeg på surdeg förut, men när nu surdegen verkar vara på bra humör och det är några timmar kvar tills middag kan man ju prova. Blir det katastrof får jag cykla bort och handla färdig pizzadegsrulle på Ica...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar